امروز : دوشنبه, 30 بهمن 1396
 جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
3/50 امتیاز از 1 رای
 جواهرات  |     |   130

شاملو طراح زیورالات و جواهرات دست ساز است و حدود 4 سال است که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت می کند.

این طراح جوان درباره منابعی که برای الهام گرفتن طرح هایش از انها استفاده می کند، به می گوید: من از نقاشی های قدیمی ایران در دوره­های تیموری و صفوی الهام گرفته و با تمرکز بر نقاشی­های عجایب نگارانه محمد سیاه قلم و دیگر هنرمندان عجایب­ نگار ان دوران، ایده گرفته ام و طراحی می کنم.

وی می افزاید: مشاهده اثار سنتی و قدیمی در دو حوزه نقاشی ایرانی و جواهرسازی سنتی، به من کمک می کند تا از این دو حوزه هنری به عنوان منابع الهام درطراحی­ و ساخت اثارم بهره برده، وبتوانم تاریخ مصور را به شکل زیورالات و جواهرات دست ساز دراورم.

 جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی

او می گوید: تلاش من همیشه بر پایه خلق اثاری است، که با الهام از نقوش مصور و کنده شده از دل تاریخ و فرهنگ با سنگ ها و فلزات در هم امیخته شود و به عنوان زینت های پوشیدنی روی بدن خودنمایی کند. در این راه از تکنیک، قاعده و قانون های ساخت جواهرات بهره می برم تا خود را صاحب سبک و خالق این اثارکنم. این سبک­ برگرفته از سنت­های هنر نقاشی است، ولی با ابزارهای هنر جواهرسازی و نگاه مدرن به ان ها طراحی و اجرا می شود.

او درباره مراحل طراحی و ساخت زیورالات هم می گوید: معمولا سعی می کنم موضوع یا ایده­ای را که برای یک مجموعه و یا یک اثر تک در نظر می گیرم، کاملاً پخته باشد، و بعد دست به طراحی و ساخت اثار می زنم. اما این موضوع به گستردگی و پیچیدگی طرح نیز بستگی دارد، و نمیتوان برای ان بازه زمانی خاصی را تعیین کرد. مرحله ساخت در ابتدا با تهیه مواد و متریال خالص شروع، سپس نوبت به ذوب و عیار کردن ان می رسد. تهیه صفحه، لوله و عبور از دستگاه نورد یا حدیده کردن بستگی به نوع و جنس زیورالات دارد. سایر مراحلی که پس از این مرحله باید در روند شکل گیری اثر انجام شوند به ترتیب شامل اره کاری، سوهان کشیدن، جوش کاری، مراحل پرداخت، تمیز کردن کار، مخراج کاری و در پایان اب کاری ان است.

 جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی

شاملو از عوامل تاثیرگذار روی طراحی هایش می گوید: این که چه عواملی ممکن است بر روی طرح اثر بگذارد، می توان گفت سلیقه حاکم بر ان دوره زمانی یا مسایل مربوط به مد روز تاثیر زیادی روی شکل طرح­ها خواهد گذاشت. ولی مهم تر از ان این است که طراح، خود را هماهنگ با ایده­های جدید و سبکهای نو و هم راستا با خواست جامعه کند و در راستای ان کار خود را پیش ببرد. این عمل موضوعی تکمیلی است که باعث ارزش پیدا کردن اثار نزد مخاطب میشود.

وی وجود سنگ را به عنوان عنصر مهم و همیشگی اثارش می خواند و ادامه می دهد: در حرفه جواهرسازی سنگ­های قیمتی عامل تاثیرگذار و ثابت در تولید هر نوع زیورالاتی هستند. سنگ­های قیمتی و نیمه قیمتی مطابق با سلیقه سازنده و یا به درخواست سفارش دهنده به کار اضافه میشود. علاوه بر ان استفاده از این سنگ ها نیز به میزان هزینه ای که خریدار قرار است برای سفارش خود هزینه کند بستگی خواهد داشت.

به گفته این طراح قیمت تمام شده این اثار به نوع سنگ هایی که در اثار به کار میرود بستگی دارد و متفاوت است: اصولاً جواهرات قیمت­های خاص خود را دارند. این اثار با توجه به بهای خود طرفدارن خاص خود را نیز می طلبد. به دلیل علاقه زیاد بانوان ایرانی به جواهرات، تا به امروز مجموعه اثار من در بازار با استقبال خوبی همراه بوده است.

ساقی شاملو از سلیقه افراد و استقبال علاقه مندان به این اثار می گوید: علاقه مندی خانمها به جواهرات و نیاز روحی ان­ها به اثارخلاقانه باعث استقبال بانوان از هنر شده است. فضای طراحی های من باعث شده تا این اثار هم مورد توجه خانمهای جوان و میان سال باشد. خانمهای میان سال بیشتر جذب فضای موضوعات مرجع برای تولید این اثار میشوند.

به گفته شاملو این موضوعات حول محور عجایب­ نگاری­های نقاشی قدیم ایران می گردد که الگوهای برداشت شده از ان به صورت مستقیم و یا به واسطه مجموعه ای از تبدیلها و خلاقیتها به شکل جواهرات فعلی در می اید.

ساقی شاملو لازمه داشتن ذهن خلاق در این حرفه را مهم عنوان کرده و می گوید: یک طراح اگر بخواهد به صورت حرفه­ای در حوزه جواهرات فعالیت کند، ابتدا باید نسبت به داشته­های فرهنگی و هنری تاریخ کشور خود اگاهی کامل داشته باشد. و در گام دوم نیازهای روز جامعه را به خوبی بشناسد. تا بتواند این دو را در تقابل با یکدیگر به همراه ذهن خلاق در هم امیخته و اثاری بدیع ولی برگرفته از دل تاریخ عرضه کند.

 جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی

شاملو به فضای کنونی طراحی وساخت جواهرات در جامعه امروزی هم نگاه مثبت و امیدوارانه ای دارد و می گوید: امروزه به مبحث طراحی و ساخت زیورالات بیش از پیش توجه میشود، درست است این توجه نسبت به کشورهای دیگرکمتر است ولی این توجه خودش نقطه قوتی برای پیشرفت این هنر است. در حال حاضرطرح ها بیشتر سمت و سوی سنتی و ایرانی به خود گرفته است. این امر خوشبختانه نشانگر غنی بودن هنرو تمدن ایران است، اما وقتی پای جواهرسازی و استفاده از طلا و سنگ های قیمتی به میان میاید ایده پردازی­ها با احتیاط شکل می گیرد و طراح سعی می کند کمتر از الگو و چهار چوب قبلی و رایج خارج شود و این به پشتیبانی ضعیف از این رشته برمی گردد.

ساقی شاملو مدتی است اخرین مجموعه از اثار خود را در رستوران گالری پیریماورا واقع در قیطریه، سه راه اندرزگو خیابان سلیمانی غربی (حکمت) به نمایش گذاشته است، این نمایشگاه تا روز 30 بهمن ماه دایر است.

  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
  •  جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی
    جواهراتی از دل نقاشی های عجیب دوران صفوی

برچسب ها :